23 december 2008

Lancia & Nobelprijs voor de vrede

NP

NP0

De marketingafdeling van Lancia liet de laatste dagen deze mail in duizenden mailboxen toekomen: De nieuwste reclamespot voor de Lancia Delta ter gelegenheid van de Nobelprijsuitrijking met Lancia als hoofdsponsor.

Het verhaal achter deze campagne:

Een lege stoel, een tastbare afwezigheid, een oorverdovende stilte.
Het visuele principe is sober maar geeft deze buitengewone campagne rond vrede en respect voor de rechten van de mens een enorme impact. De film is gewijd aan mensen die hun vrijheid hebben verloren voor de vrijheid van anderen.

De film opent met een reeks zwarte Lancia's Delta, de officiële wagens van de top, die aankomen bij het Parijse stadhuis, waar de top plaatsvindt. De genodigde Nobelprijswinnaars stappen een na een uit. Het portier van de laatste - witte - Delta gaat open maar niemand stapt uit. De zetel is leeg. De verwachte passagier is er niet.

Tegen de achtergrond van erg ontroerende muziek zegt de spreker de volgende treffende woorden:

There are people who have been fighting forever,
men and women who fought war against war,
with no other weapon than their life.
We would hug them all for a day
but there is one hug we miss.
This movie is dedicated to Aung San Suu Kyi,
Nobel peace prize winner and a prisoner in her own country

Het concept ontstond spontaan uit de samenwerking tussen de Lancia-directie en de organisatoren van de top toen de voorwaarden voor de aanwezigheid van en ondersteuning door Lancia werden bepaald. Het idee kan rekenen op de steun en achting van de internationale prominenten die aan deze top deelnemen.

Het creatieve project is een toonbeeld van 'Instant Production' en werd in alle opzichten uitgedacht en voor diverse media ontwikkeld door de groep Armando Testa, het bureau dat al jarenlang alle Lancia-campagnes uitwerkt. De film werd in minder dan twee dagen tijd gerealiseerd door het productiehuis Little Bull.

Om de actie op grote schaal te ondersteunen, deed Lancia, dat altijd veel aandacht besteedt aan de integratie van verschillende communicatiemiddelen, opnieuw een beroep op de macht van het wereldwijde web om de campagne voor de vrijlating van Aung San Suu Kyi ook online te promoten.

Een wereldkaart bestaande uit diverse vakjes om in te vullen, een digitale wereld om de waarde van vrijheid en vrede uit te schreeuwen en om de boodschap via het internet te verspreiden. Het geheel is eenvoudig en intuïtief: elke gebruiker die de website opent, krijgt de kans om een wens te versturen naar de bestemmeling van zijn keuze door zijn eigen beeld en vredesboodschap te registreren in een vakje op de kaart. Op die manier draagt hij of zij samen met Lancia bij tot deze goede zaak. De wens wordt gevisualiseerd op de kaart, te midden van duizenden andere boodschappen. Bezoekers kunnen op de website ook de film voor de top bekijken.

 

NP1

NP2
NP3

10 december 2008

Lancia & de financiële crisis

UKDelta

Afgelopen maanden is, door de financiële crisis, in het Verenigd Koninkrijk de autoverkoop met 40% gedaald. Hierdoor heeft Lancia de herlancering van het merk in het Verenigd Koninkrijk met onbepaalde tijd uitgesteld. Lancia zal in 2010 de zaak opnieuw herbekijken en klanten die reeds een aanbetaling deden voor een Delta krijgen voorlopig hun geld terug. Voor het vaste land ligt de productie van de Delta, net als voor al de andere modellen van de Fiat groep, voorlopig stil tot midden januari 2009...

08 december 2008

'Trilogia dell' Automobile' Torino (3)

speed-delta

speed-ecv2

speed-lc2-mc

speed-stratos-s4

Voor het thema 'Speed' tijdens de tentoonstelling 'Trilogia dell' Automobile' is Lancia sterk aanwezig: Lancia Delta Safari, Delta ECV2, LC2 en Beta Monte Carlo, Delta S4 en de Stratos.

07 december 2008

'Trilogia dell' Automobile' Torino (2)

speed-d24

speed-d50

Lancia D24 en de Lancia-Ferrari D50 voor de tentoonstelling 'Trilogia dell' Automobile' in Turijn.

06 december 2008

'Trilogia dell' Automobile' Torino (1)

dream-nea

dream-nea2

dream-bertone-stratos

Trilogia dell' Automobile is een tentoonstelling gewijd aan de geschiedenis van de auto. De tentoonstelling is opgedeeld in 3 thema's: Novecento, Speed en Dream. Voor het thema 'Dream' heeft Lancia enkele prototypes bij de tentoongestelde wagens: De Lancia Nea en de Bertone Lancia Stratos.

18 november 2008

Doodzonde (3)

0-ardea

Ooit, in betere tijden, was dit een Lancia Ardea.

15 november 2008

Abarth: Da Zero a Cento

Abarth100-logoAbarth100-1Abarth100-2Abarth100-3

Da Zero a Cento, een tentoonstelling over de Abarth geschiedenis ter gelegenheid van de honderdste geboorteverjaardag van Karl Abarth, kan bezocht worden van 14 november tot 14 december 2008 in Turijn. Tussen de talrijke Abarth-modellen ook de Lancia 037. 

 

14 november 2008

Doodzonde (2)

0-appia furgoncino53

Een Lancia Appia Fourgon in staat van ontbinding.

26 oktober 2008

Lancia Club Japan 2008

Japan01

ScreenShot002

ScreenShot007

ScreenShot003

ScreenShot009

ScreenShot005

De Japanse Lancia Club had eind september een jaarlijkse bijeenkomst in Susono, nabij de Mount Fuji vulkaan. Niet minder dan 76 Lancia's, van zeldzame exemplaren tot recente modellen, waren er aanwezig. Grote afwezige was de nieuwe Delta, die ondanks beloofd, niet tijdig op de afspraak was. 

06 oktober 2008

Rallylegend 2008

Rallylegend2008

'Rallylegend' is een jaarlijks rally-evenement in San Marino. Tijdens de 6° editie (10-11 oktober 2008) zal er aandacht zijn voor de 20° verjaardag van de eerste Miki Biasion wereldtitel (1988-2008) en de 40° verjaardag van Martini als sponsor in de autosport (1968-2008). Lancia zal er aanwezig zijn met de Delta Integrales van Juha Kankkunen & Miki Biasion en de Stratos van Sandro Munari. De teams zullen er beschikken over 3 crews met niet minder dan 25 mechaniekers.