03 januari 2010

Lancia Delta & Arno Hintjens

Arno-Delta

Ter gelegenheid van de 88° European Motor Show Brussel is Arno Hintjens het nieuwe Lancia gezicht. Orgineel en in contrast met de vorige campagnes waar beroep werd gedaan op internationale sterren zoals Harrison Ford, Carla Bruni en Richard Gere.

29 december 2009

Lancia in het Pantheon Museum

Pantheon Basel Museum

1

2

3

Tip voor de liefhebbers: In het Pantheon Museum (Basel, Zwitserland) loopt er momenteel een exclusieve Lancia tentoonstelling. Naast enkele recentere Lancia's zijn er ook unieke Lancia exemplaren te bewonderen. De modellen, meestal eigendom van de Zwitsere Lancia Clubleden, staan er nog te kijk tot 5 april 2010.

25 december 2009

Lancia Club Japan 2009 (2)

lj006

lj007

lj008

lj009

lj010
De tweede reeks foto's van de Lancia Club Japan meting van dit jaar. Het lijkt wel of de volledige Lancia geschiedenis naar Japan verscheept is...

23 december 2009

Lancia Club Japan 2009 (1)

lj001

lj002

lj003

lj004

lj005

Mooie beelden van de Lancia Club Japan. Hun jaarlijkse clubdag stond dit maal in het thema van 30 jaar Lancia Delta, 25 jaar Lancia Thema en 20 jaar Lancia Dedra.

14 december 2009

Meer dan 200.000 Bezoekers!!!!!!!!

200.000
Meer dan 200.000 bezoekers in minder dan 4 jaar! Wat oorspronkelijk als een blog over Lancia modelauto's begon is uitgegroeid tot een echte Lanciablog: Van modelauto's, impressies, foto's van zeldzame Lancia's, beelden van het sportieve Lancia verleden tot de laatste nieuwe geruchten. Ook niet onbelangrijk waren de toffe reacties van de bezoekers uit diverse landen! En nu gaan we voor de 300.000!

05 december 2009

Het einde nabij?

Sergio Marchionne, CEO van het Fiat concern en de man die Lancia destijds van de dood redde, overweegt om in 2011 het merklogo van Lancia te vervangen door dat van Chrysler. Dit zou dan tevens het einde voor het 103 jaar oude merk betekenen. Eerst werd gedacht dat Lancia ook Chrysler modellen (o.a. de Voyager) onder het Lancialogo ging verkopen maar dat scenario komt nu in gevaar.

"Het is boven elke twijfel verheven dat Chrysler, afgezien van bepaalde landen in Europa, internationaal een grotere naamsbekendheid heeft dan Lancia", zo laat Marchionne in een interview met Automotive News eind vorige maand weten. "Chrysler gaat ons mondiale merk worden", zo voegt hij er aan toe.

Marchionne wilde in het interview niet zo ver gaan door te bevestigen dat Lancia compleet van het toneel zal verdwijnen, maar het is volgens hem wel zinvoller om Chrysler internationaal in te gaan zetten voor premiumproducten. In dit scenario zou Lancia dan een sublabel kunnen worden, zoals Abarth dat voor Fiat is. Een optie is ook om voor de meest luxe Chrysler modellen de naam Lancia te gebruiken. Op deze manier wordt volgens Marchionne voorkomen dat de identiteit van Lancia helemaal verdwijnt en dat de beroemde historie van het merk niet meer wordt bewaakt.

Lancia valt amper een internationaal merk te noemen. Van de 103.000 auto's die men vorig jaar verkocht, vonden er toen 93.000 exemplaren in Italië een afnemer. Daarnaast wordt er in België en Frankrijk redelijk zaken gedaan. Maar in Groot-Brittannië is het merk niet verkrijgbaar en op veel andere Europese markten zijn de verkopen marginaal. Laten we Italië buiten beschouwing, dan is Chrysler in Europa een groter automerk dan Lancia. De Amerikanen konden vorig jaar in onze regio 29.000 orders noteren.

De vraag is nu of extra verkopen van de Lancia modellen dankzij een grotere naamsbekendheid van Chrysler opweegt tegen het risico dat Italianen de auto's gaan boycotten omdat Lancia niet langer het hoofdlabel is. In dit verband moet de kanttekening worden gemaakt dat het integreren van Autobianchi in Lancia in de jaren negentig redelijk geruisloos is verlopen. Zolang de Italiaanse fans weten dat bepaalde Chrysler modellen in 'hun' land zijn ontworpen en ook daar worden gebouwd, zouden zij daar vrede mee kunnen hebben.

Fiat denkt eind 2010 een knoop door te hakken over de toekomst van Lancia. Dat moet er meer bekend zijn het verkooppotentieel van een serie nieuwe Chrysler modellen, zoals de volgende generatie 300C en de vernieuwde Sebring plus Grand Voyager. Marchionne denkt op basis van concrete afzetresultaten beter te kunnen inschatten of het verantwoord is om Lancia in Chrysler op te laten gaan. "We moeten eerst de producten zien en weten hoe wij ze kunnen positioneren", zo laat hij in het interview weten.

Marchionne hamert er in het interview op dat 'rationalisering' van de verschillende merken binnen het Fiat concern (dus inclusief de Chrysler divisie) een sleutelfactor is om synergievoordelen te kunnen genereren. Het onderhoud van een merk kost namelijk veel geld en de overname van Chrysler kan alleen als een succes worden bestempeld als deze acquisitie voor Fiat aantoonbaar geld bespaard. De topman houdt de optie open dat zowel Chrysler als Lancia naast elkaar kunnen blijven bestaan. Maar als dit financieel niet verantwoord is, dan zal Lancia waarschijnlijk het slachtoffer worden.

Afwachten wat de toekomst brengt, als er nog toekomst is voor Lancia...

Sergio_Marchionne

19 november 2009

Lancia Graffiti (2)

lg5

lg6

lg7

lg8

lg9

Een tweede reeks foto's van het Lancia evenement 'Lancia Graffiti'.

18 november 2009

Lancia Graffiti

De eerste editie van 'Lancia Graffity' vond begin november plaats. Het evenement, een herdenking van het sportieve Lancia verleden, lokte een 40-tal deelnemers allen in het bezit van een Lancia klassieker. Samen doorkruisten ze Sicilië en dit leverde volgende prachtige beelden op:

lg1

lg2

lg3

lg4

12 november 2009

Lancia & The Wall

wall1

wall2

wall3

wall4

Tijdens de herdenking van de Duitse eenwording was Lancia ook van de partij. Zo stond een vloot Lancia Delta's in voor het vervoer van de prominenten. Tevens is Lancia in Berlijn de hoofdsponsor van de tiende 'World Summit' voor de nobelprijzen voor de vrede.

07 november 2009

Zullen de Lancia's van morgen nog Lancia's zijn?

Het goede nieuws is dat we ons aan nieuwe Lancia modellen mogen verwachten, het minder goede nieuws is dat het misschien wel eens Chryslers met een Lancia logo zouden kunnen zijn...

300C-2011
De Chrysler 300C '2011' en tevens de basis voor een Lancia Thesis opvolger...

chrysler-200c-1
De Chrysler 200C zou een Europese variant als Lancia Lybra opvolger krijgen...

voyager

De Chrysler Voyager zal op het vaste land als Lancia Phedra door het leven gaan... Als dit alles maar goed afloopt...