04 december 2015

Doodzonde (12)

23-05-92 Giovanni Falcone.jpg
Dit is wat er van een Lancia Thema rest na een bomaanslag door de Italiaanse mafia. De onderzoeksrechter Giovanni Falcone, zijn echtgenote en 3 lijfwachten lieten in '92 het leven bij deze aanslag.

15 oktober 2015

Zoute Grand Prix 2015: De Lancia's

1.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.jpg

Ook dit jaar weer tal van Lancia's onder de deelnemers van de 'Zoute Grand prix 2015'.
Alles onder deskundig toezicht van de Politie Knokke, voorzien van een Lancia Delta.

2.JPG

3.JPG


 


 

 

 

 

23 september 2015

Nieuw of facelift?

 

Nuova Y.JPG.jpg


Volgens Lancia nieuw, volgens anderen de zoveelste facelift...

Even overlopen:

Vooraan een nieuwe bumper en radiatorrooster
Achterbumper volledig in koetswerkkleur.

2 Nieuwe kleuren: 'Avorio Chic' & 'Blu Di Blu'.
Nieuw design voor de velgen.
De Platinum versie is standaard voorzien van het 'U-Connect DAB' systeem dat via de smartphone toegang geeft tot Deezer, Twitter, Facebook e.a. applicaties.


Verder werd het interieur onder handen genomen: Extra bergruimte, nieuw design voor het dashboard, nieuwe binnenbekledingen, nieuw versnellingspookje...

Of een merk met slechts één model in het gamma hiermee kan overleven...

 

ScreenShot001.jpg

ScreenShot002.jpg

ScreenShot003.jpg

ScreenShot004.jpg

ScreenShot005.jpg

 

 

26 juni 2015

Love For Lancia

LFL1.jpg
UPDATE VAN 20/06/2015


Voor de Lancia liefhebbers: Een nieuw verschenen Lancia boek met onuitgegeven beeldmateriaal 'Love For Lancia'. Het is een luxe uitgave met een mooi overzicht van de privé verzameling aquarellen naar de hand van de Zwitserse Hans Geissbühler. Het geheel is voorzien van een voorwoord door Wim Oude Weernink (auteur van het boek 'La Lancia').

Love For Lancia' kwam tot stand op aanraden van Leo Houx, een fervent Lancia liefhebber uit Nederland.

Snel zijn is de boodschap, de eerste druk van 500 exemplaren is vanaf 1 juli 2015 in de verkoop. U kan het boek kopen voor 25€ via www.amazon.de

leo houx,wim oude weernink,hans geissbühler

 

30 maart 2015

30 Jaar Lancia Ypsilon

Y1.JPG.jpg

Y2.jpg

Y3.jpg

Y4.jpg

Y5.jpg

Y6.jpg
De pers mocht voor het 30-jarige jubileumfeest van de Ypsilon onlangs naar Milaan trekken. De in Polen gebouwde fashion city-car van het merk uit Turijn werd namelijk 30 jaar. Fotomodellen flankeerden de tientallen exemplaren voor de ingang, wat weer eens duidelijk maakte dat Lancia als doelgroep het vrouwelijke geslacht in gedachten heeft. Daarom is de CEO van Lancia ook een vrouw...
Lancia is namelijk een zeer bekend merk in Italië en een groot deel van de aanwezige pers kwam dan ook om over de toekomst van het merk te praten in plaats van het jarige model waar alles om draaide. Na het uitblazen van de 30 kaarsjes voor de Ypsilon begon het vragen rondje met de pers. Mevrouw Bruno gaf geen krimp en haar opdracht bleek duidelijk: Over Lancia slechts twee dingen, geen andere modellen dan de bestaande Ypsilon en enkel de Italiaanse markt als afzetgebied. De toekomst? Weinig of geen...

24 november 2014

Lancia Delta voor Polizia di Stato

ScreenShot001.jpg

ScreenShot002.jpg

ScreenShot003.jpg

ScreenShot004.jpg

nuova-livrea8[1].jpg
Net nu Lancia de productie van de Delta stopt, ontvangt de Polizia di Stato een 200-tal van deze Lancia's. Er werd gekozen voor de 190PK sterke 1.9Mjet motoren. Na jaren vooral met niet-Italiaanse wagens gereden te hebben, werd nu terug voor een 'eigen' merk gekozen. Deze beslissing kwam er onder druk van Angelino Alfano, minister van binnenlandse zaken.

 

23 oktober 2014

Lego laat Lancia Stratos herleven

Lancia-Stratos-Lego-01.jpg

Lancia-Stratos-Lego-02.jpg

Lancia-Stratos-Lego-03.jpg

Lancia-Stratos-Lego-04.jpg

Lancia-Stratos-Lego-05.jpg
Het model is uitgerust met twee RC-motoren, die van het 795 gram wegende model een ultieme driftmobiel maken. De deuren en motorkap zijn te openen, er is aan de voorzijde gebruikgemaakt van onafhankelijke vering. De klapkoplampjes kunnen open klappen. Al met al kunnen we stellen dat deze doe-het-zelf Lancia een mooi eerbetoon is voor het legendarische model.

20 juli 2014

Welle nietes spelletje over het voortbestaan van Lancia

 

ScreenShot001.jpg

In een artikel van een Italiaanse krant viel onlangs het opmerkelijke feit te lezen dat de directie van FCA openlijk zou hebben toegegeven dat Lancia slechts tijdelijk op een lager pitje wordt gezet.
De reden dat dit niet openbaar wordt gemaakt, zou alles te maken hebben met het feit dat Marchionne niet zit te wachten op nieuwe speculaties waarbij hij constant moet verklaren, wat, waar, wanneer en hoe het uitgevoerd zal worden.

De bron zegt dat dit door hoogste bestuurders zou zijn verklaard tijdens een ontmoeting in de Piemontese hoofdstad met aandeelhouders en vakbondsafgevaardigden. Lancia moet de Italiaanse markt als startpunt hebben voorlopig, met als reden dat het juist op deze markt veel groeipotentieel heeft. Iets wat qua uitvoerbaarheid echter pas weer aantrekkelijk wordt, zodra het voorzichtige herstel op deze zwaar getroffen markt, de komende jaren wat zal doorzetten.

Vooral de familie Agnelli zou veel waarde hechten aan het voortbestaan van Lancia. Dus toch nog hoop voor het verderbestaan van het merk???

12 juli 2014

Laatste eerbetoon met weinig respect???

Last post.jpg
Totaal respectloos! In het Brusselse werd deze tot-bloembak-verbouwde-geel-geschilderde-Lancia-Kappa gespot.

 

04 juli 2014

Gianni Lancia overleden.

Gianni Lancia, een van de belangrijke figuren uit de naoorlogse Italiaanse automobielindustrie, is op 89-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie vandaag bekendgemaakt. Gianni Lancia stond aan het hoofd van automerk Lancia van 1947 tot 1955, toen de familie Lancia de controle over het verlieslatende bedrijf opgaf. Lancia werd door Vincenzo Lancia, de vader van Gianni, opgericht in 1906.

Gianni Lancia wordt geroemd voor zijn technische expertise eerder dan dat hij een zakenman was. Onder zijn leiding domineerde Lancia F1-races en produceerde het een van de technisch meest geavanceerde wagens van zijn tijd, de Aurelia, terwijl het bedrijf op de rand van het bankroet balanceerde.
In 1955 kwam Lancia's belangrijkste F1-rijder Alberto Ascari om het leven bij een crash in Monza. Gianni Lancia doneerde vervolgens de F1-tak van het bedrijf aan Ferrari, dat met die hulp het seizoen 1956 wist te winnen, en verkocht de rest aan de Italiaanse cementfamilie Pesenti.
Het bedrijf bleef evenwel in de schulden zitten en werd in 1969 door Fiat gekocht voor een symbolische lire. Lancia werd als merk jarenlang verwaarloosd en huidig topman van de Fiat-Chrysler groep Sergio Marchionne kondigde begin 2014 aan dat de stekker van het merk uitgetrokken wordt.
 
Bron: Belga

GL.jpg
Gianni Lancia op 60-jarige leeftijd